Lei av å telle sauer?

La bedbuddy gjøre jobben for deg

Finn ut mer

En selvfungerende applikasjon

La deg overraske av effekten

Den dempede belysningen gir deg muligheten til å sitte sent på maskinen uten å påvirke nattesøvnen. Programmet henter ut informasjon om når solen går ned og står opp ut i fra din lokasjon og regulerer skjermen slik at skjermen din alltid har optimal fargetemperatur basert på solens bane.

Velg ønsket belysningsstyrke selv

Bebuddy lar deg velge mellom tre forskjellige innstillinger "Light","Normal" og "Heavy". Vi anbefaler at du bruker "Normal" da denne innstillingen automatisk gir skjermen din en optimal fargetemperatur døgnet rundt. Ettersom ikke alle har samme døgnrytme kan det være interessant for noen å benytte seg av andre innstillinger.

Den klassiske "sleep-timern"

Still inn nedtelling, maskinen skrur seg automatisk av etter ønsket tid. Ønsker du f.eks. å sovne til en film kan bedbuddy ta seg av avslutningen når filmen er ferdig.

Se hvor mye tid du bruker på datamaskinen

Bedbuddy henter inn statistikk over hvor sene kvelder du har hatt på maskinen. «Hvor mange timer er jeg egentlig på facebook?» «Hvor lenge satt jeg på maskinen på mandag?» Dette og mer kan bedbuddy gi deg svaret på. Den setter opp anbefalt bruk og du kan sammenlikne deg med andre. Alt for å hjelpe deg og din søvn.

Hvorfor bruke bedbuddy?

For deg som sliter med søvnen

Dersom du leser mailer, sjekker facebook eller surfer på nettet i sengen før du sovner, kan dette gi dårligere søvnkvalitet. Det viser en søvnstudie fra Det psykologiske fakultet ved UiB.

Søvnstudien viste at det var en klar sammenheng mellom surfing på mobil og PC og insomni, altså søvnvansker, sier professor Ståle Pallesen ved Det psykologiske fakultet.
http://www.uib.no/aktuelt/45903/

Blått og rødt lys

Skjermens kunstige lys sender ut et blått lys som er blokkerende for produksjonen av melatoninhormonet i kroppen; et stoff som gjør oss trøtte.

Bedbuddy justerer automatisk fargetemperaturen på skjermen basert på solens bane. For brukere vil bildet fremstå varmere (mer gult/rødt) enn det kunstige blå lyset som er vanlig.

Fargetemperatur

På dagtid bør skjermens belysning tilsvare solens blå lys. Mye blålig lys med en fargetemperatur på 5600 Kelvin er ønskelig. Dette gjør oss effektiv og våkne. Derimot om kvelden bør gult/rødt lys dominere. Fargetemperaturen bør være under 3000 Kelvin. Dette gjør bedbuddy automatisk for deg.

"Jetlag"

Amerikanske forskere antyder at den økte mengden kunstig lys gir oss et kronisk "jetlag" på 4-5 timer (Herald Tribune,1996). Døgnvillhet etter lange flyreiser, såkalt "jetlag", skyldes hovedsakelig melatoninforstyrrelser. Melatoninhormonet hemmes av det blå kunstige lyset fra datamaskinen. Med bedbuddys automatiske fargetemperaturjustering vil melatoninhormonet i mindre grad hemmes og det vil være enklere for deg å sovne.

Ekspert på barn og søvn, Andrea Grace, kommenterer:

– Problemet med å se på en skjerm ved leggetid er at det gir en slags falsk energi. Barn er ofte oppslukt i dataspill, tv-programmer, teksting med sine venner eller de er på Facebook, sier hun.

– De klarer da ikke å innse at de er slitne. De føler seg "tilkoblet" og har store problemer med å slå av både seg selv og sine enheter.

http://www.barnevakten.no/

Prøv i 14 dager - Gratis

Last ned bedbuddy